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NOS 2016

July - August 28th, 2016

Alicia McCarthy
Joseph Montgomery
Brian Sharp
Jesse Willenbring

Artist's statement / Déclaration de l'artiste

Rez-de-chaussée / Ground floor

Peinture murale rouge / Red Mural Painting
Les neuf vies du Dr. McCarthy / The Nine Lives of Dr. McCarthy
Charbon et Peinture Latex / Charcoal and Latex Paint

 

 

Gallery View

Left: Porte de grange / Barn Door
Laurent
Bois, matériel, peinture Latex et rocher / Wood, Hardware, Latex Paint and Rock

Right: Peinture murale rouge / Red Mural Painting
Les neuf vies du Dr. McCarthy / The Nine Lives of Dr. McCarthy
Charbon et Peinture Latex / Charcoal and Latex Paint

 

Peinture murale rouge / Red Mural Painting
Les neuf vies du Dr. McCarthy / The Nine Lives of Dr. McCarthy
Charbon et Peinture Latex / Charcoal and Latex Paint, roches trouvées / found rocks

 

 

A l’étage / First floor

Peinture murale vert foncé / Dark Green Mural Painting
Spigget
Peinture latex / Latex  Paint

 

Porte à rayures / Striped Door
Rose poussiéreux / Dusty Rose
Bois, caséine et peinture Latex / Wood, Milk Paint and Latex Paint

 

 

Peinture murale vert clair / Light Green Mural Painting
Cigales / Cicadas
Latex Paint, Chalk

 

Étagere / Shelf
Shrap Shelf
Medium et peinture Latex / MDF and Latex Paint

 

 

Gallery View

 

Artist's statement

One month before Alicia McCarthy, Joseph Montgomery, Brian Sharp and myself were to convene in Tulette, FR for the 2016 edition of Non-Objectif Sud, I wrote an email in hopes of initiating an active dialog between the four of us. I laid out some initial goals. First, I hoped all participants would be open to creating three collaborative wall drawings. Secondly, I asked if everyone would be willing to let those wall drawings be autonomous gestures removed of each artist’s mark. Third, I suggested, that following the completion of the three wall-drawings; we would all make individual works on the same size paper. I explained that these works on paper would be a great way to encapsulate our unique identities as artists and while signaling the collaborative significance of the wall drawings we would make together.

No one ever responded to that group email.

Sure, there was some basic logistical planning a week before we all flew across the ocean, but otherwise I think that that email either just freaked everyone out or was a very quiet clue to what was to come of our time together in the south of France.

Our time in France has been anything but quiet. In fact, through time, intense conversation, a bit of wine, and a lot of very literal collaboration we, as a group of four individual artists, created an exhibition that is entirely removed from any of our individual practices. We embraced the right kind of psychological tension, dropped our egos, and sought out the moments where we surprised ourselves with our willingness to collectively make aesthetic decisions. Of the three asks in that first email, we only let one fall away: the individual works on paper.

Jesse Willenbring

 

Déclaration de l'artiste

Un mois avant notre départ en résidence pour l’édition 2016 de Non-Objectif Sud à Tulette, j’ai écrit un courriel à Alicia McCarthy, Joseph Montgomery et Brian Sharp en espérant ouvrir un dialogue entre nous. J’avais déjà en tête certains objectifs. Tout d’abord, j’espérais que les participants seraient ouverts à l’idée de créer ensemble trois peintures murales. Je leur ai également demandé si ces peintures pouvaient devenir des gestes représentatifs décalés de leur pratique artistique habituelle.

Apres avoir achevé les trois peintures murales collectives, j’ai suggéré que chacun dessine, de manière individuelle, sur du papier de même format.  J’expliquais que ces œuvres seraient une excellente façon « d’encapsuler nos identités uniques » en tant qu’artistes et signaleraient l’importance de notre collaboration pour les peintures murales que nous ferions ensemble.

Personne n’a jamais répondu à cet e-mail.

Certes, il y avait beaucoup à faire avant de prendre l’avion pour  traverser l’océan, mais je crois que cet e-mail a tout simplement fait flipper tout le monde, ou bien fait entrevoir un possible futur commun qui nous attendait en Provence.

Notre séjour provençal a été tout sauf calme. En effet, au fil du temps, des conversations intenses, d’un peu de vin, de beaucoup de « collaboration littérale », nous - collectif formé par quatre artistes individuels- avons créé une exposition radicalement différente de  notre pratique individuelle.

Nous avons embrassé une certaine tension psychologique, nous nous sommes débarrassés de notre ego, et nous avons été surpris par nos choix esthétiques communs. Des trois demandes faites  dans le mail, un seul n’a pas été respecté, notamment la création individuelle d’œuvres sur papier.

Jesse Willenbring